شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

مبلمان مهر

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

مبلمان خود را لکه‌گیری کنید!

اگر روی چوب‌‌های روکش‌دار لکه‌ای بیفتد، باید زود آنها را تمیز کرد، چون در غیر این صورت پاک کردن آن، معمولاً غیرممکن می‌شود.

اگر روی چوب‌‌های روکش‌دار لکه‌ای بیفتد، باید زود آنها را تمیز کرد، چون در غیر این صورت پاک کردن آن، معمولاً غیرممکن می‌شود.

شاید همه بدانیم که یکی از خرابکارهای اصلی سطح‌های چوبی، مایعات است، اما گاهی بی‌توجهی می‌کنیم و در گلدانی که روی میز گذاشته‌ایم آنقدر آب می‌ریزیم که لبریز می‌شود و زیرش را خیس می‌کند و یا پارچ و لیوان را پیش از آنکه زیر و اطرافشان را خشک کنیم روی میز چوبی می‌گذاریم و خودمان را به دردسر می‌اندازیم. اگر روی چوب‌‌های روکش‌دار لکه‌ای بیفتد، باید زود آنها را تمیز کرد، چون در غیر این صورت پاک کردن آن، معمولاً غیرممکن می‌شود.

برای برداشتن لکه، اول باید کمی روغن ساج روی آن بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. بعد آن را پاک کنید و جلا بزنید . اگر این راه مۆثر نبود و لکه باقی ماند، مخلوطی از روغن بزرک و تربانتین درست کنید و با یک تکه پنبه روی لک از شب تا صبح بگذارید. خرابکار دیگر آفتاب است! هیچ‌وقت اثاثیه چوبی گرانبها را زیر اشعه خورشید به مدت طولانی نگذارید، چون رنگ پارچه مبل را از بین می‌برد و چوب راخشک می‌کند. اگر تا حالا نمی‌دانستید و این مشکل پیش آمده است با روغن ساج وضع چوب را بهتر کنید. اگر از وسایل چوبی خوب نگهداری کنید سال‌ها برای‌تان کار می‌کنند. فقط کافی است که همیشه آنها را تمیز نگه دارید و اگر خواستید پولیش کنید، گردگیری را فراموش نکنید. اول باید چوب را کاملاً تمیز کنید و بعد پولیش یا جلا بزنید.

اگر به وسایل چوبی به موقع رسیدگی نکنید، بعد از مدتی شبیه به کندوی زنبور عسل می‌شوند و هزینه ای برای تعمیر مبل روی دست شما خواهند گذاشت ، پس احتیاج به قوای کمکی دارد تا سالم بماند. اگر غافلگیر شدید و یکدفعه دیدید که دیگر کار از مراقبت و این جور حرف‌ها گذشته است، هیچ خودتان را نبازید! اتفاقی است که افتاده! تعمیر مبل راهش این است که یک ماده ترمیم چوب بخرید و به کمک آن محل آسیب‌دیده را مرمت و بازسازی کنید.

مبلمان کلاسیک

مبل کلاسیک

وقتی یک اثر هنری با وفاداری به اصول خلق شد، اصالت پیدا می‌‌کند و برای همیشه ماندگار می‌شود. به چنین اثری «کلاسیک» می‌گویند. شاید این تعریف کاملی از واژه‌ی کلاسیک نباشد، با این‌حال بهترین شکل و زیباترین فرم، بخش جدا نشدنی هر اثر کلاسیک است .«مبلمان کلاسیک» نیز تابع همین قاعده است، یک اثر هنری که برای همیشه ماندگار است، گویی زمان در آن متوقف شده و همیشه مد روز است.

در مبلمان کلاسیک طراح و تولید کننده با رعایت اصول و قواعد سنتی مبلی تولید می‌کند که علاوه بر اصالت، با سلیقه، زندگی و شرایط امروزی و حتی آینده تناسب و تطابق دارد. ویژگی مهم مبلمان کلاسیک در «اصالت و ظرافت» آن خلاصه می‌شود. وقتی مبل کلاسیک می‌خرید در واقع به دنبال اصالت و ظرافت هستید. مبل‌های کلاسیک معمولا حجیم و فضاپرکنند، درست مثل کلمه کلاسیک که دهن پرکن است، اما آیا یک نام‌گذاریِ صرف هر مبلی را کلاسیک می‌کند؟ ویژگی‌های برجسته یک مبلمان کلاسیک را بهتر بشناسید.

اصالت در مبلمان کلاسیک

طرح‌های کلاسیک قدیمی نیستند بلکه برگرفته از ریشه‌ی هنرهای اصیل هستند. نقوش اسلیمی و ختایی، فرش ایرانی را به یکی از زیباترین فرش‌های جهان تبدیل کرده است. چون این نقوش ریشه در فرهنگ و هویت شناخته‌شده‌ای دارند. مبلمان کلاسیک نیز با طرح‌های مختلف برگرفته از یک هویت شناخته می‌شوند. مثل آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و غیره. مبل واقعا کلاسیک باید دارای طرح شناخته شده باشد اما گاهی شلوغی و پیچیدگی با کلاسیک اشتباه گرفته می‌شود. هر مبل شلوغ و پرنقشی الزاما کلاسیک نیست.

ظرافت در مبلمان کلاسیک

ظرافت فرم به معنی هم‌نشینی اجزا و هارمونی ساخت است. ظریف به معنی ضعیف نیست، فرم کلی بدنه، رنگ و نوع پوشش، نقش و نوع پارچه مبلی در یک سرویس مبل کلاسیک باید در نهایت دقت و هماهنگی انتخاب شود. گاهی شرایط بازار مثل قمیت یک نوع پارچه یا رنگ خاص باعث می‌شود برخی از تولیدکنندگان صرفه‌جویی‌های مقطعی را به رعایت این اصول ترجیح دهند. تصمیم‌های مقطعی به لحاظ کاهش هزینه چه از سمت تولید کننده باشد چه از سمت مشتری، در درازمدت باعث دل‌زدگی شما خواهد شد.

کیفیت در ساخت مبلمان کلاسیک

مبل کلاسیک یک کالای بسیار بادوام با عمر متوسط بالاست. اکثر مبل‌های کلاسیک از مصالح کلاسیک مثل چوب گردو، راش، فندق و چنار ساخته می‌شوند. به دلیل پیچیدگی و ظرافت به کار رفته در این نوع از مبل، تنها ابزارهای ساخت آن جدید و بروز شده‌اند، فرایند تولید هم‌چنان وابسته به نیروی انسانی است. از مبل کلاسیک انتظار بالایی به جهت کیفیت و دوام می‌رود، به همین‌جهت تک تک مصالح به کار رفته در مبل کلاسیک از چوب گرفته تا رنگ و پارچه قابل استعلام است. استعلام و مقایسه کمک زیادی به شناخت کیفیت مبل تولید شده می‌کند. هر بخش سازنده مبل را می‌توانید جداگانه استعلام کنید تا نسبت به کیفیت کلی شناخت پیدا کنید.

تناسب فضا با مبلمان کلاسیک

به لحاظ کارایی مبل کلاسیک را می‌توان به کت‌و شلوار تشبیه کرد، رسمی‌ترین نوع مبلمان! مبل کلاسیک مبل رسمی است، به فضایی بیشتری نسبت به سایر انوع مبل (مثل راحتی) نیاز دارد. باید قبل از انتخاب و خرید، تناسب فضایی که در اختیار دارید و همچنین نوع کارایی که از آن انتظار دارید را در نظر بگیرید. مطالعه بصری تصاویر انواع مبلمان کمک شایانی به تجسم و درک شما نسبت به تناسب مبل مورد علاقه با فضایی که در اختیار دارید می‌کند.

چیدمان و تلفیق مبل کلاسیک

تلفیق مبل کلاسیک با سایر لوازم منزل مثل فرشهایی با نقش غیر کلاسیک یا مبل‌های راحتی فانتزی، فضای فروشگاه‌گونه‌ و آشفته به منزل شما می‌بخشد. وقتی تصمیم دارید مبل کلاسیک بخرید باید برای فضایی هم که مبل در آن قرار می‌گیرد یک چیدمان نزدیک به کلاسیک داشته باشد. تصاویر ژورنال‌هایی زیبایی که از مبل‌های کلاسیک می‌بینید در تلفیق با فضای پیرامون آن زیباست. پرده، رنگ و نقش دیوار و سایر لوازم تاثیر به‌سزایی در بهتر دیده شدن مبل کلاسیک مد نظر شما دارد.

قیمت، هزینه و پشتیبانی

مبل کلاسیک به نسبت سایر انواع مبل قیمت و البته ارزش بالاتری دارد که این کاملا طبیعی است. همچنین مبل کلاسیک کالای بادوامی است که ارزش تعمیر مبل و نگهداری آن به مراتب از سایر مصنوعات چوبی بیشتر است. پس پشتیبانی و خرید از یک تولید کننده معتبر نقش مهمی در نگهداری بلند مدت آن دارد. دقت کنید که آیا فروشگاه یا فروشنده‌ای که از آن خرید می‌کنید به شما تضمین کتبی در این مورد می‌دهد. بدیهی است که پرداختن به تمام جنبه‌های مبل کلاسیک در این مطلب امکان‌پذیر نیست. در بخش مقالات آی‌تی‌مبل به شرح و بسط بیشتری در این خصوص خواهیم پرداخت.

هنگام خرید مبلمان

نکاتی کلیدی که هنگام خرید مبلمان باید رعایت کنیم

بدن سالم روی مبلمان سالم!

این روزها دیگر در خانه همه مبلمان پیدا می شود. علاقه به تغییر دکوراسیون هم باعث شده بسیاری از خانواده ها هرچند سال یک بار به فکر تغییر مبلمان ، تعمیر مبلمان و یا خرید میز و صندلی جدید بیفتند. متاسفانه اولین و تنها چیزی که خانم ها در هنگام خرید مبل به آن توجه می کنند مد روز و همانگی رنگ آن ها با دیگر وسایل خانه است. غافل از اینکه استفاده از مبلمان غیراستاندارد عامل مهم ابتلا به بیماری های ستون فقرات و حساسیت های تنفسی و درد مفاصل است. با توجه به اینکه معمولا خانواده ها مبلمان خود را بیش از 10 سال نگهداری می کنند باید هنگام خرید دقت بیشتری داشته باشند تا با انتخاب نامناسب خود و فرزندان شان را دچار بیماری نکنند. در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند.

ارگونومیک بخرید

گزارش های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد درصد زیادی از بیماری های استخوانی و عضلانی به دلیل خرید مبلمان های غیراستاندارد به وجود می آید. در بسیاری از میز و صندلی ها و مبل ها ارتفاع بدنه تا پایه ها، زاویه درست پشتی صندلی و بسیاری موارد دیگر به طور اصولی طراحی نشده که این عامل می تواند باعث آسیب رسیدن به عضلات، تاندون ها و عصب ها و دیسک های ستون فقرات شود. برای آنکه مطمئن شوید در مبلمانی که خریداری می کنید اصول ارگونومیک رعایت شده است باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید. هنگام نشستن روی مبل کف پاهای شما باید کاملا روی زمین قرار بگیرد. مبل ها باید در قسمت گودی کمر برآمده باشند یا چند کوسن در آن منطقه قرار گرفته باشد تا از ستون فقرات پشتیبانی کرده و شکل بدن را هنگام نشستن در حالت درست حفظ کند. هنگام نشستن روی مبل و صندلی نباید خیلی داخل آن فرو بروید.

مبلمان های خیلی راحت شکل طبیعی ستون فقرات را حفظ نمی کنند و بدن را در وضعیت نامناسب قرار می دهند.

چوبی بخریم یا پارچه ای ؟

اگر در خانه فردی مبتلا به آسم یا آلرژی دارید انتخاب مبلمان پارچه ای چندان مناسب نیست. این نوع مبل ها گرد و غبار و آلودگی های زیادی به خود جذب می کنند و می توانند به محل زندگی حشرات حساسیت زا تبدیل شوند. مبلمان های پارچه ای هر روز باید با جاروبرقی تمیز شوند تا گرد و غبار در بخش های داخلی آن نفوذ نکند.

اگر بخش زیادی از مبل را چوب تشکیل داده باشد نه تنها نظافت آن ساده تر است بلکه میزان جذب گرد و غبار هم به حداقل ممکن می رسد. خانواده هایی که فرزند کوچک دارند هم بهتر است سراغ مبلمان تمام پارچه مبلی نروند زیرا با وجود بچه ها تمیز نگه داشتن آن ها تلاش و زحمت بیشتری را می طلبد.

مزایای مبل چرمی را در نظر بگیرید!

از مزایای مبل های چرم این است که گرد و خاک را به خود جذب نمی کند و تمیز کردن آن ها هم بسیار ساده تر است. معمولا حیوانات خانگی علاقه زیادی به مبل های چرمی ندارند و در عوض زمان زیادی را روی مبل های پارچه ای سپری می کنند. اگر از حیوان خانگی نگهداری می کنید به این نکته توجه کنید که پاک کردن مبل پارچه ای از موی این حیوانات بسیار مشکل است. اگر عادت دارید روی مبلمان خود غذا بخورید حتما نوع چرمی را انتخاب کنید. در مبل های پارچه ای تکه های غذا در میان بافت پارچه فرو می روند و باعث جذب عوامل بیماری زا و حشرات می شوند. واضح است مبل های پارچه ای رطوبت را به راحتی جذب می کنند و ریختن مایعات روی آن ها می تواند دردسر زیادی به وجود بیاورد.

میز چه اندازه باشد؟

هنگام خرید مبلمان حتما به ابعاد میز همراه به آن توجه کنید. ارتفاع میز باید به شکلی باشد که شما به راحتی با دراز کردن دست خود بتوانید نوشیدنی و کنترل از راه دور یا هر چیز دیگری را از روی آن بردارید. متاسفانه به دلیل پیروی از مدهای جدید بسیاری از میزها کوتاه تر از حد معمول طراحی می شوند و این موضوع باعث می شود هنگام نوشیدن یا خوردن شما بیش از اندازه به سمت جلو خم شوید و بدن تان از شکل طبیعی خارج شود. میزهای با ارتفاع کم دیگران را ترغیب می کند هنگام نشستن روی مبل پای خود را روی آن بگذارند که این کار نه تنها بدن را از حالت استاندارد خارج می کند بلکه باعث انتقال عفونت ها و باکتری های کف پا به روی میز می شود.

ابعاد مبلمان

ارتفاع استاندارد کفه صندلی از زمین برای افراد بالغ بین 43 تا 50 سانتی متر است. ابعاد صندلی باید طوری باشدکه هنگام نشستن و تکیه دادن روی آن حداقل فشار را در قسمت پشت و ناحیه گردن داشته باشیم. زاویه کف صندلی با قسمت پشتی حدودا باید 100 درجه باشد و ارتفاع پشتی صندلی هم به طور متوسط 64 سانتی متر در نظر گرفته شود تا بدن در بهترین وضعیت قرار بگیرد.

مواد سمی به خانه نیاورید

بعضی از مواد شیمیایی که در مبلمان، تشک ها و بالش ها به کار می روند کاملا سمی هستند و اثرات بدی روی زنان باردار و کودکان می گذارند. این مواد شیمیایی رشد جسمی و عصبی کودکان را مختل کرده و ممکن است کودکی را دچار کمبود وزن کنند. در 80 درصد از مبملان ها از اسفنج هایی استفاده شده که حاوی ماد شیمیایی پلی اورتان هستند.

هنگام خرید دقت کنید تا حد امکان از محصولات طبیعی در مبلمان استفاده شده باشد. هر قدر مبلمان ارزان تر و بی کیفیت تر باشد احتمال استفاده از ترکیبات غیر استاندارد دریافت آن هم بیشتر است.

نکاتی برای محافظت مبلمان

سعی کنید هیچ گاه اجسام داغ را روی مبلمان چوبی قرار ندهید زیرا باعث ترک خوردن و تغییر شکل آن می شود. دور نگه داشتن مبلمان چوبی از رطوبت هم اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا آب می تواند در بافت چوب نفوذ کرده و آن را بپوشاند سعی کنید روی مبلمان چوبی خود را با روانداز و سطوح محافظت کننده بپوشانید تا از ضربه و آسیب در امان بماند.

هیچ گاه مبلمان خود را در کنار وسایل گرمایشی مانند بخاری یا رادیاتور قرار ندهید تا آنجا که ممکن است آن ها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. گرما و نور شدید می تواند اتصالاتی که با چسب یا مواد شیمیایی دیگر به هم وصل شده اند ضعیف کند و حتی باعث تغییر شکل مبلمان شود.

چگونه مبلمان با کیفیت را تشخیص بدهیم؟

با اینکه گفتیم بهتر است مبل و صندلی که انتخاب می کنید خیلی سنگین نباشد اما سبک بودن بیش از اندازه هم نشانه خوبی نیست. مبلمان بسیار سبک نشان می دهد که در ساخت آن از مواد اولیه بی کیفیت و چوب ارزان قیمت استفاده شده است. فریم داخلی مبلمان اهمیت بسیار دارد و حتما از فروشنده بپرسید از چه نوع موادی در آن استفاده شده است. چوب های موسوم به kiln dried امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده اند زیرا استحکام بالایی دارند و به راحتی نمی شکنند. رطوبت در این چوب ها به طور کامل گرفته شده و استقامت آن تا حد ممکن بالا رفته است. پارچه یا چرم در مبل باید تا پشت صندلی ها کشیده شده و در قسمت های داخلی هم کار شده باشد. در بعضی موارد مصرفی پارچه یا چرم را فقط در بخش بیرونی مبلمان استفاده می کنند که باعث کاهش استحکام و پاره شدن زودتر از موعد روکش می شود.

حضور همه لازم است!

هنگام خرید مبلمان حتما همه اعضای خانواده را با خود ببرید و نکات گفته شده را برای تک تک آن ها در نظر بگیرید. همه اعضا باید روی مبلمان بنشینند و احساس راحتی کنند. در این مواقع به کودکان و سالمندان توجه بیشتری کنید و رضایت آن ها را در نظر بگیرید. سالمندان نباید هنگام بلند شدن از مبلمان احساس سختی داشته باشند و ارتفاع دسته مبلمان باید طوری باشد که آن ها را هنگام برخاستن و نشستن یاری کند. کودکان هم در سنین رشد قرار دارند و باید اندازه استاندارد مبلمان خریداری شده به دقت رعایت شود تا ستون فقرات آن ها به نشستن در حالت غیرطبیعی عادت نکند.

چه مبلی بخریم ؟

یکی از مسائلی که گهگاه ذهن برخی از افراد به ویژه خانمها را مشغول میکند خرید مبلمان منزل است. فارق از میزان هزینه ای که برای خرید مبلمان صرف میشود نکاتی وجود دارد که میتواند راهنمای خوبی برای خرید مبلمان مناسب باشد. این یادداشت نکاتی را یادآور میشود که وابستگی چندانی به سلیقه افراد ، زیبایی و هزینه خرید مبلمان ندارد.

یکی از مسائلی که گهگاه ذهن برخی از افراد به ویژه خانمها را مشغول میکند خرید مبلمان منزل است. فارق از میزان هزینه ای که برای خرید مبلمان صرف میشود نکاتی وجود دارد که میتواند راهنمای خوبی برای خرید مبلمان مناسب باشد. این یادداشت نکاتی را یادآور میشود که وابستگی چندانی به سلیقه افراد ، زیبایی و هزینه خرید مبلمان ندارد.

مبل استیل یا مبل راحتی

مبل استیل نسبت به مبل راحتی آسیب پذیری بیشتری دارد ، و تعمیر مبل را در کوتاه مدت در پی خواهد داشت . در صورتی که فرزندان کوچک و شلوغکاری دارید مبل راحتی گزینه مناسب تری است.

مبل راحتی معمولا فضای بیشتری نسبت به مبلمان استیل اشغال میکند.

همانطور که از نام مبل راحتی برمی آید آسایش و راحتی بیشتری نسبت به مبل استل دارد. مبل استیل معمولا وزن کمتری نسبت به مبل راحتی دارد و جابجایی آن آسانتر است. در صورتی که مرتبا نحوه چیدمان و دکوراسیون منزل را تغییر میدهید، در این مورد مبل استیل گزینه مناسبتری است.

مبلمان ایرانی یا خارجی

واقعیت این است که صنعت تولید مبلمان در ایران پیشرفتهای بسیار زیادی داشته است. بر روی کشور سازنده مبلمان زیاد حساس نباشید. مبلمان بی کیفیت و خارجی زیادی در بازار مبلمان وجود دارد که قابل رقابت با تولید داخل نیستند. مبلمان خوب خصوصیاتی دارد که ارتباطی با کشور سازنده آن ندارد!

مبل تیره یا مبل روشن

به طور کلی رنگ های تیره فضای خانه را کوچکتر و رنگ های روشن فضای خانه را بزرگتر نشان میدهند.

مبل روشن نسبت به مبل تیره زودتر کثیف میشود و نگهداری آن سخت تر است .

مبل چرمی یا مبل پارچه ای

مبل چرمی ( طبیعی و مصنوعی ) به راحتی با یک پارچه مرطوب ، تمیز میشود.

مبل چرمی به خاطر نداشتن منافذ ورود هوا ، از محتویات داخل مبل ( ابر و اسفنج و ... ) محافظت میکند.

مبل چرمی در تابستان و هوای گرم باعث تعریق چسیبدن چرم به بدن فرد میشود.

چرم نسبت به اشیا تیز آسیب پذیر تر از پارچه است.

و در آخر اینکه قبل از خرید مبلمان ، شرایط مختلفی باید سنجیده شود ، نوع زندگی ، فرزندان ، مساحت خانه و ... عواملی هستند که قبل از خرید مبلمان باید بررسی شوند.

تعویض پارچه مبلی

یا میدانید یک سرویس مبلمان که به خوبی تعمیر شده، تفاوتی با مبلمان نو ندارد؟

آیا میدانید هزینه تعمیر مبل و رویه کوبی مبل نسبت به خرید آن کمتر است؟

آیا میدانید مبلمان پر زرق و برق و ارزانی که از کشور چین و ترکیه وارد می شود، دارای کیفیت مناسب نبوده و پس از مدت بسیار کوتاهی مجبور به تعویض آن خواهید بود ؟

مبلمانی که کلاف (اسکلت) و چوب قوی اما روکش های زشت یا رنگ و رو رفته دارند را می توان با پارچه مبلی های زیبا، رنگ و طرح جدیدی به آن ها داد .

از تعویض پارچه های قدیمی یا شنامناسب هراس نداشته باشید، اگر کلاف (اسکلت) مبلمان موردنظر خوب است و ارزش بروز رسانی دارد، دست به کار شوید .

انواع پارچه مبلی : چیت، چلوار، کریاس، مثقال، مخمل، حریر، ململ، ماهوت، کریشه، کلوکه، کریدوشین، آغبانو، گاواردین، دبیت، زریفت های یزد، شال های کشمیر، پارچه های زری دوزی شده اصفهان، قدک نخی قزوین، عبای لار، بروکات، بورکن کرپ، بوکله، چینل، کلوله، مخمل کبریتی، دنیم، فاکون، دوشس، کرنیکل، کرش، تیغ ماهی یا فیش گرات، گاباردین، گلن چک، ژاکارد، هانن تریت ، جین، لمه ، ماهوت، مواره، موسیلن، پانه زامت، پپیتا، پارچه پرزدار یا پوست مصنوعی، پیکی، کشباف یا استرج، ریپس، ژرسه رومانیت، راه راه ، پلووری یا سویت شرف اشتوف، ترموفلورز یا فلیسه، توخ.

رنگ کاری مبلمان

چگونگی رنگ کاری مبلمان

در هرکاری حرفه و تجربه خود را می طلبد تا بهترین نتایج را کسب نمائیم در رنگ کاری مبلمان نیز این گونه نیست که یک ظرف پر از رنگ را برداریم و با قلمو یا هر ابزاری دیگری آن را بر روی مبلمان بزنیم بلکه برای اینکه یک طرح زیبا و منسجم در رنگ کاری را داشته باشیم باید مراحل خاص خود را سپری کرد.

که در این حرفه نیز از لوازمی برای رنگ کاری استفاده می کنند که از این جمله لوازم: بتونه فوری، استفاده از سمباده های نرم و سخت که شماره بندی های آنها از 80 تا 1000 می باشد، پارچه رنگ کاری، رنگ، قلمو، غلتک، استفاده از اسپری رنگ، پیستوله رنگ، استفاده از پوشش های پلی استر و در نهایت پولیش رنگ که از این رو نکات مهم برای رنگ کاری مبلمان و مراحل آن دقت کنید

مراحل رنگ کاری مبلمان

تمیز کردن مبل: قدم اول برای شروع رنگ کاری مبلمان زیرسازی آن می باشد به این طریق که ابتدا با دستمال و تینر تمامی قسمت های ممکن مبل را تمیز کرده، البته توجه داشته باشید که هر رنگی به طریق خود احتیاج به رنگ کاری دارد، که برای برخی پوشش های رنگی قبلش نیاز به بتونه کاری می باشد.

بتونه فوری: اگر قصد رنگ کاری فوری با تینر معمولا تینر 10000 را داشته باشیم از بتونه کاری فوری استفاده می کنیم و اگر نوع مبلمان از چوب نرم استفاده شده است از بتونه ضخیم تر استفاده می کنیم به این روش بتونه را با استفاده از کاردک بر روی تمامی سطح می مالیم که این فرآیند در پوشش های چوبی از اصلی ترین مراحل کار می باشد. و بعد از این مراحل شروع به سمباده زدن می کنیم.

سمباده کاری: مراحل سمباده کار که جزء مراحلی ظرافت کار و زیبایی حاصل از آن بیشتر دیده می شود به طریق بوده که از سمباده های نرم با شماره 150 شروع می کنیم که روند کندی دارد و بعد از آن گرد و غبار حاصل را می زدایم و رنگ کاری مبلمان را انجام می دهیم ، سپس قسمت های از کار که نیاز به بتونه دارند را بتونه می کنیم و در مرحله بعد با سمباده های سخت تر با شماره 400 شروع به سمبده کاری آن نواحی می کنیم و به همین منوال مراحل را انجام می دهیم.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی سبک های رنگ کاری مبلمان ها نیز وسیع تر و با ظرافت های بیشتری اعمال می شوند. که از انواع رنگ های پلاستیکی ، اکلریک، روغنی ، رنگ های خنثی که رابط بین رنگ های گرم و سرد می باشند مانند رنگ های خاکستری، رنگ های شفاف مانند کیلر که جز رنگ های شفاف و با دوام می باشند که به وسیله قلم مو و اسپری بکار می روند و با تینر رقیق می شوند و توسط هوا خشک می‌شوند، رنگ های اصلی که از سه رنگ قرمز ، آبی و زرد را تشکیل می دهند و ... استفاده می شود. بعد از رنگ کاری با رویه کوبی مبلمان نو یی خواهید داشت .


نکاتی برای خرید کاور مبل خوب ومناسب

کاور مبل , مبلمان به عنوان یکی از کاربردی ترین لوازم و وسایل موجود در هر خانه می تواند تاثیر بسیار زیادی در شکل ظاهری فضای داخلی منزل شما داشته باشد؛ بنابراین روکش و پارچه ای که برای رویه مبلمان در نظر می گیرید علاوه بر زیبایی باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بعد از استفاده طولانی مدت شکل ظاهری خود را از دست ندهد و بتواند مانند روز اول در دکوراسیون منزل شما بدرخشد.

می توانید از پیراهن مبل و یا رویه های زیپ دار قابل شست و شو استفاده کنید

سوال: ما به تازگی مبل استیل با پارچه سفید خریدیم می خواستم

برای جلوگیری از کثیف شدن مبل از کاور مبل استیل استفاده کنیم

به نظر شما استفاده از کاور مبل خوب است یا بد، پیشنهاد شما چه نوع کاور مبلی هست لطفا راهنمایی کنید؟

پاسخ: به طور کلی استفاده از پیراهن مبل در دکوراسیون منزل به خصوص برای مبلمان کلاسیک و استیل از نظر زیبایی شناختی چندان مناسب نیست و بهتر است از پارچه های نانو و زیبایی خود مبلمان برای دکوراسیون فضای داخلی تان استفاده کنید، اما اگر به هر دلیلی امکان محافظت از پارچه رو مبلی تان برای شما مقدور نیست می توانید از پیراهن مبل و یا رویه های زیپ دار قابل شست و شو استفاده کنید.

رویه های زیپ دار برای مبلمان راحتی بسیار مناسب هستند و این امکان را به شما می دهند

که به سادگی آنها را تعویض کنید. روش دیگر دوخت پیراهن مبل است،

دوخت پیراهن مبل یا پارچه رومبلی یکی از روش هایی است

که برای حفاظت از مبلمان منزل استفاده می شود،

این کاور روی مبلمان کشیده می شود و وظیفه محافظت از پارچه و یا چرم روی مبلمان را دارد.

پیراهن مبل ژله ای

انتخاب پیراهن مبل مناسب به عوامل مختلفی مثل نوع مبلمان، جنس پارچه رو مبلی و سلیقه ی هر فرد بستگی دارد، اما به طور معمول در دوخت کاور مبل استیل و پیراهن مبل معمولی می توان از کاور مبل پارچه ای و یا کاور مبل ژلاتینی استفاده کرد.

راهکار‌هایی برای شست‌وشوی مبلمان منزل شما

مبلمان منزل به دلیل بزرگی ابعاد و همچنین تمایز‌های آن، جزو اولین اثاثیه‌هایی است که در هنگام ورود به محیط خانه به چشم می‌خورند. در نتیجه بیشتر مهمانانی که وارد منزل شما می‌شوند، به احتمال زیاد اولین قضاوت‌ها را از روی مبلمان منزل‌تان خواهند داشت. حال تصور کنید که مبلمانتان بر حسب اتفاقی مانند ریختن نوشیدنی بر روی آن کثیف شده‌اند! در این صورت احتمالا میهمانان در اولین (و تاثیرگذارترین) قضاوتشان شما را به عنوان یک فرد شلخته و نامرتب خواهند شناخت! علاوه بر میهمانان، پاکیزگی و آراستگی تمامی دکوراسیون و مهم‌تر از همه مبلمان منزل نیز تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم فراوانی را بر روحیه و خلق‌و‌خوی افراد آن خانه خواهد داشت.

مبلمان منزل به دلیل بزرگی ابعاد و همچنین تمایز‌های آن، جزو اولین اثاثیه‌هایی است که در هنگام ورود به محیط خانه به چشم می‌خورند. در نتیجه بیشتر مهمانانی که وارد منزل شما می‌شوند، به احتمال زیاد اولین قضاوت‌ها را از روی مبلمان منزل‌تان خواهند داشت. حال تصور کنید که مبلمانتان بر حسب اتفاقی مانند ریختن نوشیدنی بر روی آن کثیف شده‌اند! در این صورت احتمالا میهمانان در اولین (و تاثیرگذارترین) قضاوتشان شما را به عنوان یک فرد شلخته و نامرتب خواهند شناخت! علاوه بر میهمانان، پاکیزگی و آراستگی تمامی دکوراسیون و مهم‌تر از همه مبلمان منزل نیز تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم فراوانی را بر روحیه و خلق‌و‌خوی افراد آن خانه خواهد داشت.

با این مقدمه کوتاه می‌توان به اهمیت فراوان پاکیزگی مبلمان منزل پی‌برد. اما در صورتی که این بخش مهم از اثاثیه منزل ما کثیف و آلوده شده باشد، چگونه می‌توان آن را بدون آسیب دیدن و به صورت کامل تمیز کرد؟ در این مطلب قصد داریم تا نحوه تمیز کردن دو نوع بسیار متداول از روکش‌های مبلمان منزل، یعنی روکش پارچه‌ای و همچنین روکش چرمی را به شما آموزش دهیم.

تمیز کردن روکش پارچه‌ای مبلمان منزل

روکش‌های پارچه‌ای به دلیل تنوع بالای طرح و رنگ آن‌ها و مطابقت با انواع سلیقه‌ها، مورد علاقه بسیاری از خانه‌داران هستند و به عنوان یکی از اصلی‌ترین روکش‌های مبلمان منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما با این وجود، پارچه مانند یک آهنربا خاک و دوده را به سمت خود جذب می‌کند. بهترین راه برای جلوگیری از کثیف شدن این نوع از پارچه، اقدامات پیشگیرانه است. برای مثال استفاده از اسپری‌های مخصوص، پوشاندن با کاور‌های آن و یا شل کردن مقدار اندکی از پارچه مبلی منزل می‌تواند تا حد زیادی مانع از آلودگی آن شود. اما با این حال هیچ یک از این روش‌ها نمی‌تواند تضمینی برای پاکیزگی دائمی آن‌ها باشد. در نتیجه شما دیر یا زود نیاز به تمیز کردن آن خواهید داشت.

قبل از شروع پاکیزه‌سازی و شست‌وشوی مبلمان منزل، بهتر است نگاهی به برچسب مراقبت از آن بیاندازید و در صورت موجود بودن، دستورالعمل‌های آن را به دقت انجام دهید. اما در صورتی که مبلمان شما فاقد چنین برچسب و یا دستورالعملی باشد، بایستی تحقیقات اندکی را برای پاکیزه‌سازی پارچه‌های مختلف انجام دهید! برای مثال برای پارچه‌های ظریف بهتر است از روش پاکیزه‌‌سازی خشک کمک بگیرید. زیرا در صورتی که رطوبت به این نوع از پارچه‌ها برسد، ممکن است باعث منقبض شدن آن گردد و چین‌و‌چروک‌هایی را بر روی مبلمان منزل شما به وجود آورد.

اما در صورتی که پارچه شما کمی خشن‌تر و یاپرزدار تر است، کار آسان‌تری در پاکیزه سازی آن خواهید داشت. در این صورت کافی است تا با استفاده از مواد شوینده مبلمانی که در بیشتر فروشگاه‌ها یافت می‌شود و یا با استفاده از یک بخارشو به پاکیزه‌سازی آن بپردازید (اما تحت هر شرایطی برچسب مراقبت‌های مبلمان را در صورت موجود بودن مطالعه کنید.)

در صورتی که روش‌های شست‌و‌شوی مبتنی بر آب باعث آسیب رساندن به مبلمان منزل شما نشود، استفاده از بخارشو پیشنهاد بسیار خوبی است. در صورتی که این روش را در دستور کار خود قرار داده‌اید، تا جای ممکن از یک دستگاه بخارشوی با کیفیت استفاده کنید. برخی از مدل‌های این دستگاه‌ها قابلیت پمپاژ آب و بخار به همراه مواد شوینده را دارند. در صورت دسترسی به این مدل از بخارشو‌ها توصیه می‌شود که سالی یک‌بار (البته بسته به نوع شرایط این تعداد می‌تواند کم یا زیاد شود) به پاکسازی مبلمان منزل خود به این روش بپردازید. پس از اتمام عملیات شست‌وشو، پنجره‌های منزل را به مدت چند ساعت باز بگذارید تا روند خشک شدن آن با سرعت بیشتری پیش برود.

تمیز کردن روکش چرمی مبلمان منزل

مبلمان چرمی معمولا برای خانه‌هایی که دارای کودک خردسال و یا حیوان خانگی هستند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. نگه‌داری از این نوع روکش مبلمان منزل به مراتب راحت‌تر از روکش‌های پارچه‌ای است. همانند روکش‌های پارچه‌ای، در این مورد نیز بهتر است اقدامات پیشگیرانه را به عنوان اولین قدم خود در نظر بگیرید و به طور منظم شیار‌ها و فواصل مبلمان خود را از خاک، مو، خرده مواد و هرچیز دیگری پاک کنید. برای این کار یک یا دوبار جارو کشی در هفته می‌تواند کافی باشد.

برای پاکسازی این دسته از مبلمان منزل، استفاده از یک دستمال مرطوب می‌تواند روش مناسبی باشد. در این صورت به این نکته دقت کنید که دستمال مورد استفاده شما بسیار کهنه و یا نامناسب نباشد، زیرا ممکن است باعث آسیب رساندن به روکش مبلمان شود. در این روش تنها کافی است دستمال را با فشار مناسبی بر روی روکش چرمی بکشید تا لکه پاک شود، سپس اندکی تا خشک شدن رطوبت منتظر بمانید و در صورت نیاز این عملیات را مجددا تکرار کنید.

در صورتی که قصد پاکسازی کامل و مفصل مبلمان منزل خود را دارید، بهتر است از صابون مخصوص چرم استفاده کنید. می‌توانید این صابون را به آسانی از مراکز بهداشتی مختلف تهیه کنید. استفاده از این روش همانند استفاده از دستمال مرطوب است، با این تفاوت که بهتر است این عمل را نه فقط بر روی لکه‌ای خاص، بلکه بر روی تمامی سطح مبلمان انجام دهید تا درخشندگی آن در تمامی نواحی مبل پراکنده شود. پس از شست‌و‌شو و خشک شدن مبلمان، از اسپری مخصوص چرم استفاده کنید. این کار باعث افزایش تداوم و ماندگاری رنگ چرم مبلمان منزل شما خواهد شد.

محصولاتی که برای پاک‌سازی و تمیز کردن مبلمان منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند نسبتا محدود هستند. در نتیجه قبل از خرید هر یک از این محصولات و به خصوص اگر قصد استفاده از محصول جدیدی را دارید، بهتر است اطلاعاتی در مورد کیفیت آن‌ها کسب کنید تا از آسیب رساندن به مبلمان چرمی خود جلوگیری نمایید.

نگهداری از مبلمان چرمی

۱) برای اینکه مبلمان چرمی‌‌‌تان تمیز و نرم بماند، مرتب آن را گرد‌گیری کنید و گاه به گاه سطح آن را توسط واکس مخصوص چرم آغشته کنید.

۲) مبلمان و کاناپه‌های چرمی را از منابع گرمازا مانند رادیاتور و آتش روباز شومینه دور نگه‌دارید چرا که گرمای زیاد باعث خشک و شکننده شدن چرم می‌شود.

۱) برای اینکه مبلمان چرمی‌‌‌تان تمیز و نرم بماند، مرتب آن را گرد‌گیری کنید و گاه به گاه سطح آن را توسط واکس مخصوص چرم آغشته کنید.

۲) مبلمان و کاناپه‌های چرمی را از منابع گرمازا مانند رادیاتور و آتش روباز شومینه دور نگه‌دارید چرا که گرمای زیاد باعث خشک و شکننده شدن چرم می‌شود.

۳) قبل از خرید بهتر است از نوع مرغوبیت چرم و درجه‌بندی چرم‌ها آگاهی داشته‌باشید تا بتوانید کالای مناسبی را خریداری کنید.

۴) چرم‌هایی که دارای رنگ تیره هستند و معمولا رنگ‌هایی یکدست و یکنواخت دارند از نوع مرغوب هستند و همچنین این نوع چرم لطافت و نرمی خاصی هم دارد. آن دسته از چرم‌هایی که رنگی یکنواخت ندارند و به صورت دانه دانه، لکه‌های ریز و روشن بر رویشان وجود دارد چرم مرغوبی نیستند و دوام زیادی هم ندارند. معمولا این دسته از چرم‌ها ممکن است به سرعت پاره شوند.

۵) قبل از خرید، ابتدا مقیاس و اندازه خانه و فضایی را که قرار است مبلمان در آن جای بگیرد، در نظر داشته‌باشید. اگر فضای بزرگی برای چیدمان مبلمان چرم دارید، بهتر است که کاناپه‌های بزرگ را انتخاب کنید و بالعکس اگر فضای کوچکی دارید، توصیه می‌شود که از تک‌مبل‌های کوچک استفاده کنید چرا که مبلمان کوچک فضای کوچک را بزرگ‌تر نمایان می‌کند.

۶) قبل از خرید کاناپه و مبلمان چرمی،رویه کوبی مبل و رنگ زمینه و دکوراسیون خانه را به یاد داشته‌باشید تا بتوانید مبلمانی با رنگی هماهنگ و یا مکمل برای فضای مورد نظر خریداری کنید. معمولا چرم‌های بلوطی فضای بسیار زیبا و گرمی را به وجود می‌آورند و همچنین باعث می‌شوند که فضا بزرگ‌تر از آنچه که هست نمایان شود. معمولا چرم‌های بلوطی به راحتی با هر دکوری هماهنگی پیدا می‌کنند.

۷) اگر قصد دارید برای اتاق نشیمن مبلمان بخرید، بهتر است کاناپه‌های بزرگ چرمی را انتخاب کنید چرا که لمیدن و استراحت کردن روی این سبک مبلمان به مراتب راحت‌تر از دیگر انواع مبلمان است.

۸) اتاق نشیمن، فضایی است که اعضای خانواده بیشترین زمان خود را در آن سپری می‌کنند و به دلیل پرتردد بودن این فضا، کاناپه‌ای را انتخاب کنید که دارای چرم با کیفیت و بادوامی باشد تا دیرتر دچار فرسودگی و پارگی شود.

۹) هنگام خرید، از فروشنده مبلمان سوال کنید که پارچه مبلی مورد نظر دارای چه نوع چرمی است و نحوه نگهداری و مراقبت از آن چگونه است چرا که بسیاری از چرم‌ها دارای واکس روغنی مخصوص به خود هستند که در بیشتر فروشگاه‌ها همراه با کالای مورد نظر فروخته می‌شود.

مبلمان خود را لکه‌گیری کنید!

شاید همه بدانیم که یکی از خرابکارهای اصلی سطح‌های چوبی، مایعات است، اما گاهی بی‌توجهی می‌کنیم و در گلدانی که روی میز گذاشته‌ایم آنقدر آب می‌ریزیم که لبریز می‌شود و زیرش را خیس می‌کند و یا پارچ و لیوان را پیش از آنکه زیر و اطرافشان را خشک کنیم روی میز چوبی می‌گذاریم و خودمان را به دردسر می‌اندازیم. اگر روی چوب‌‌های روکش‌دار لکه‌ای بیفتد، باید زود آنها را تمیز کرد، چون در غیر این صورت پاک کردن آن، معمولاً غیرممکن می‌شود.

شاید همه بدانیم که یکی از خرابکارهای اصلی سطح‌های چوبی، مایعات است، اما گاهی بی‌توجهی می‌کنیم و در گلدانی که روی میز گذاشته‌ایم آنقدر آب می‌ریزیم که لبریز می‌شود و زیرش را خیس می‌کند و یا پارچ و لیوان را پیش از آنکه زیر و اطرافشان را خشک کنیم روی میز چوبی می‌گذاریم و خودمان را به دردسر می‌اندازیم. اگر روی چوب‌‌های روکش‌دار لکه‌ای بیفتد، باید زود آنها را تمیز کرد، چون در غیر این صورت پاک کردن آن، معمولاً غیرممکن می‌شود.

شاید همه بدانیم که یکی از خرابکارهای اصلی سطح‌های چوبی، مایعات است، اما گاهی بی‌توجهی می‌کنیم و در گلدانی که روی میز گذاشته‌ایم آنقدر آب می‌ریزیم که لبریز می‌شود و زیرش را خیس می‌کند و یا پارچ و لیوان را پیش از آنکه زیر و اطرافشان را خشک کنیم روی میز چوبی می‌گذاریم و خودمان را به دردسر می‌اندازیم. اگر روی چوب‌‌های روکش‌دار لکه‌ای بیفتد، باید زود آنها را تمیز کرد، چون در غیر این صورت پاک کردن آن، معمولاً غیرممکن می‌شود.

برای برداشتن لکه، اول باید کمی روغن ساج روی آن بمالید و بگذارید چند ساعت بماند. بعد آن را پاک کنید و جلا بزنید . اگر این راه مۆثر نبود و لکه باقی ماند، مخلوطی از روغن بزرک و تربانتین درست کنید و با یک تکه پنبه روی لک از شب تا صبح بگذارید. خرابکار دیگر آفتاب است! هیچ‌وقت اثاثیه چوبی گرانبها را زیر اشعه خورشید به مدت طولانی نگذارید، چون رنگ پارچه مبل را از بین می‌برد و چوب راخشک می‌کند. اگر تا حالا نمی‌دانستید و این مشکل پیش آمده است با روغن ساج وضع چوب را بهتر کنید. اگر از وسایل چوبی خوب نگهداری کنید سال‌ها برای‌تان کار می‌کنند. فقط کافی است که همیشه آنها را تمیز نگه دارید و اگر خواستید پولیش کنید، گردگیری را فراموش نکنید. اول باید چوب را کاملاً تمیز کنید و بعد پولیش یا جلا بزنید.

اگر به وسایل چوبی به موقع رسیدگی نکنید، بعد از مدتی شبیه به کندوی زنبور عسل می‌شوند. پس احتیاج به قوای کمکی دارد تا سالم بماند. اگر غافلگیر شدید و یکدفعه دیدید که دیگر کار از مراقبت و این جور حرف‌ها گذشته است، هیچ خودتان را نبازید! اتفاقی است که افتاده! تعمیر مبل راهش این است که یک ماده ترمیم چوب بخرید و به کمک آن محل آسیب‌دیده را مرمت و بازسازی کنید.

1234
last